Mål: att få alla tjejer (storlek xs-large) att tycka om sig själva

Jag är så trött på alla företag som vill rida på en våg av feminism och inkluderande men som ändå inte pallar att tänka hela vägen. Ja, till exempel när man måste göra en stor grej av att man har modeller som är utanför normen (ålder, hudton, kön, storlek) istället för att låta dem ta plats okommenterat (ja, detta skriver jag trots att jag har ett PR-perspektiv i min yrkesroll) eller som när Monki gör en kampanj med citat:

Det här är en del av Monki’s mål: Att få tjejer att tycka om sig själva. Här är en modig start på 2017, förhoppningsvis full av ärlighet, integritet och acceptans.”

och sen producerar plaggen i storlek extra small till large.

Läs mer hos Kakan.

Jag fattar att man reagerar som starkast på sånt som berör en själv, men tänk om det hade varit nån av Kakans bloggkollegor på Elle: Emilia De Poret, Hanna Stefansson eller Nina Campioni som hade skrivit detta inlägg… 

6 reaktioner på ”Mål: att få alla tjejer (storlek xs-large) att tycka om sig själva”

  1. Gud, vad jag håller med. Det var min första tanke också när jag såg Monkis kampanj. Det är ju först när man börjar att INTE slå upp det som en extremt stor grej, utan bara … gör det som det får verklig kraft.

  2. Alltså JA. Ba ”åhhh vad fina vi är 🙂 🙂 🙂 som kan tänka oss att visa t.o.m såna som er 🙂 GIRL POWER! MODIGA NI E TJEJER!” när man ba… ser ut så? Nu hade ju Monki inte SÅ olika kroppar kanske (men bra på andra vis, som Kakan skriver), men ändå. Som att de antar att man hatar sig själv när det som typ bidrar mest till självhat inte är hur man känner sig inuti men när klädkedjor håller för öronen och lallar och låtsas att ens storlek inte finns. SUCK.

  3. Håller med, tänkte samma när jag läste om kampanjen plus så tragiskt att ”oretuscherat” mer blivit ett pr-knep känns det som. 🙁

  4. Å herregud. Skyller meningsuppbyggnaden i föregående inlägg på dåligt med sömn, inflammation i axel och ett glas vin. Vägrar gå med på dåligt språk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.