Uäääää

Ja, ungefär som rubriken ovan har förra veckans löppass känts. Det är så tungt! Men jag kämpar väl på med detta ”lufsa runt knappa fem kilometer” tills jag kan långsamhetsjogga hela utan att behöva gå en enda meter. Sen måste jag börja lägga på en kilometer här och där för en månad efter mitt första mål (Vårruset 26 maj, 5 km) är det dags för att springa ett millopp. Jag får väl köra lite intervaller och hålla på, läste att det är ett bra sätt att få något snabbare framsteg.

Med vänlig hälsning,

Team Pollenallergi

20 reaktioner på ”Uäääää”

  1. Hejja hejja! Så länge du kommer ut någorlunda regelbundet så är det ju skitbra. Och som du skriver, intervaller är bra för att få upp flåset ytterligare.

  2. Heja! Ett okomplicerat första intervallpass: spring (fortare än ditt normala) i 30 sekunder, gå 30 sekunder. Håll på så i …. 10 minuter, om det funkar. Obs. Du ska bli supertrött och vilja slippa. Räkna ner på klockan! Om 10 minuter var en liten bit kaka adderar du bara minuter.

    Nästa steg är längre intervaller men detta pass brukar vara en bra start!

      1. UppochHoppa och Lofsan är de som hjälpt mig att faktiskt förstå att jag också får vara en löpare. Samt att ta mig till en nivå där det börjar bli gött.

        Tror jag lusläste UppochHoppas arkiv (massa bra löpstyrketips och bålövningar också, presenterat på en lagom nivå, jag älskar fan henne alltså)

        Och sen följde jag Lofsans springskola på Röhnisch, sjukt bra och lätt att genomföra iom att en kan välja olika tids och distansmål.

        Tips tips!

  3. Jag kör en del fartlekar, springer mellan lyktstolpar, ökar, kör teknik, höga knän, spark i rumpan osv. Passen går lixom fortare då, man tänker inte på att man åxå tar sig framåt. Lufsa runt ger tyvärr inte jättemycket, mer än mentalt att du är ute o gör det!

    Lycka till!

    (fast ärligt har jag hittills i år sprungit 2,5 km med hund i snöre framför mig. Mina höfter gör för ont av löpning, jag får träna annat istället)

  4. Heja Hanna!

    Min löpning är nog alltid ”långsamhetsjogging” fast jag säger att jag ska ut och ”springa”. Fokuserar mer på sträckan och uthållighet. Än hastighet. Vill iof att det ska vara ett jämnt tempo.

    Har alltid varit en av de mindre snabba 🙂

  5. Om du inte är ute efter en viss tid skulle jag rekommendera att du skippar intervaller. Intervaller är förvisso bästa metoden för att bli bättre men det är också det enskilt största anledningen till skador inom löpningen.
    Samma sak gäller att man inte ska ”spurta” sista biten på passet. Sista biten (200-300 meter innan man är klar) ska man springa så lugnt som möjligt så att kroppen får komma ner i puls osv.
    Du har fått några bra tips om att lägga in en tempoökning mellan 2 lyckstolpar (dock inte max utan bara en markant tempoökning).
    Sen ska man veta att man inte behöver springa 1 mil för att klara av att springa 1milslopp.
    En bra grundregel är att man klarar det dubbla på tävling/lopp än vad man gör hemma. Nummerlappen är magisk på det viset.
    Så klarar du 5 km hemma så kommer du klara 1 milsloppet galant 🙂

    Spring så det dammar!

    1. Det här var kanske det bästa råd jag fått. TACK! Jag vill ju liksom gå ut med hörlurar och ha disco och rensa huvudet samtidigt, inte tänka så mycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.