14 reaktioner på ”Kosttillskott”

  1. Jag har käkat D-vitamin i två år nu vintertid, det här blir min tredje, och jag är SJUKT skeptisk mot tillskott generellt men just D-vitamin funkar verkligen. Plus typ helt omöjligt att tillgodose sig på annat sätt samt finns massa forskning som visar på stora d-vitaminbrister hos oss i norr pga solbristen vintertid och förutom tröttma så kan det ge fler jobbigare sjukdomar. Så köp!

  2. Jag knaprar D-vitamin denna vinter. Jag blir så otroligt på påverkad av vår mörka årstid och tycker det känns högst rimligt att vi kan få brist på D-vitamin. Jag fick köpa extra starka vitaminer också eftersom jag har mörk hy. Bra på sommaren att ha naturligt skydd mot solen, men på vintern innebär det ju att min hy ”skyddar” mig mot det lilla solljus som tränger igenom. Men i övrigt är jag också rätt skeptisk och tänker att jag kan äta mig till nyttiga vitaminer.

  3. Så tänker jag också. Äter inga fjöntiga multivitaminer. Men D-vitamin tror jag stenhårt på! Nästan alla har brist i februari pga mörkret. Jag kör med bra kapslar från pure Pharma. Grön burk. Äter dubbel dos, baserat på en massa forskning jag läst.

    Jag blir piggare, sover bättre, orkar mer än att bara dega i soffan. Det är faktiskt underbart.

  4. Jag äter nån slags Sport vitaminer från apoteket som innehåller det mesta, äter ju mest vegetariskt så jag vill vara säker på att jag får i mig det jag behöver. Sen äter jag extra magnesium på kvällen, det ska få mig att slappna av och så slipper jag få kramp i benen när jag sover.

    Egentligen tror jag inte heller på det, jag tänker att om man äter vettig mat så får man i sig det man behöver. Meeeeen. Jag slarvar lite med maten ibland, äter som sagt nästan bara veg och har dessutom de här krampproblemen. Så nu testar vi lite komplettering!

  5. Jag tar också d-vitamin. Hjälper det så är det ju bra. Jag vet inte. Är så slarvig med att komma ihåg att ta tabletterna.

  6. Jag äter allt möjligt, men rekommenderar främst d-vitamin i d3 form o helst i olja samt mjölksyra/probioter. Vid sjukdom höga doser c-vitamin. Hela familjen äter detta o är nästan aldrig sjuka samt relativt pigga.

  7. Magnesium har förändrat mitt liv. Utan magnesium kan jag inte varva ner och inte sova. Sedan jag började med det kommer jag ner i djupsömn, helt sjukt – låter nyfrälst. Men är väl typ det (sedan typ tre år tillbaka).

  8. Tar också d-vitamin (mest för att barnen gör det), men läste nyligen på SVTs hemsida, att vitamin d-brist är en modefluga? (googla!)

  9. Jag äter D-vitamin och magnesium och snart, efter tips från Kakan Hermansson, även Jättenattljusolja. Är beredd att testa vad som helst nu pga skenande PMS-ångest.

    1. Nu blev jag intresserad! Pms-ångest….har jag inte hört om tidigare MEN känner igen mig i det om det är precis vad det låter som?!

  10. Hahah det här är det roligaste. Vi diskuterade vad man ”gör” i olika åldrar. Just D-vitamin verkar vara 2016 års trend för 30+are. Lite som solariet år 2000. Läs: jag äter också D-vitamin. Och ALLA tjejerna på jobbet.

  11. äter själv multivitamin-tablett, det kanske är onödigt men för mig och andra har det hjälpt jättemycket (problem med torr hud, torra slemhinnor osv, fick tips via nätforum). vet inte exakt vilken av vitaminerna det är jag behöver så fortsätter såhär iaf.

    men ang. d-vitamin, en arbetskompis som tyvärr har drabbats av ms har berättat att d-vitamin-brist är otroligt vanligt bland ms-sjuka. forskarna tror att det kan finnas ett samband. sjukdomen förekommer i större grad i nordliga delarna av världen, det finns knappt i länder med mer solljus. tydligen har finland rekommenderat att man ger d-vitaminer till barn och vuxna, mycket längre än d-dropparna man väl ger bebisar. det pratas tydligen om att ändra rekommendationerna även här i Sverige!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.