Travar på

”Vad duktig du är med löpningen, är det roligt?” 

= vanlig fråga från kompisar. 

Näe, jag känner mig varken duktig eller har kul. Sen milloppet har jag knappt tagit mig ut en gång/vecka och sen jag började springa i våras har kanske en runda av fem varit ”rolig”.  Vanligt ansiktsuttryck på väg ut:

  
Men det känns i alla fall skönt efteråt och jag gillar att det är enkelt med löpningen, jag kan byta om, riva av min vanligaste runda (4,5 km), stretcha och duscha på mindre än en timme. Och jag behöver inte passa nån tid. 

Nåväl. Igår var det enda som tog mig ut i spåret att jag längtat efter att lyssna på Someone to call my lover med Janet Jackson (sen häromdagen när nån pratade om Ventura Highway i en serie jag följer) (för övrigt så avis på folk som kan springa och lyssna på poddar samtidigt, musik är lika viktigt som… skor? för mig.) Plus att det var sista chansen att kunna springa på en vecka. Det gick jättelångsamt i det kuperade 6 km-spåret, men var ändå helt ok. 

För att hålla igång under sensommaren hade jag tänkt anmäla mig till ett lopp så jag valde Tjejmilen 5 september. Sen kom jag på att vi bestämt att springa Bellmanstafetten med jobbet, men det är ju bara 5 km. Förra veckan frågade Karin om jag ville springa Hässelbyloppet och det kändes ju kul att ha något planerat i oktober, så då anmälde hon mig och M plus sig och sin kille. Men sen hände detta: jag fick bekräftelse på min anmälan till Stockholm Halvmarathon den 12 september. Jag har inte anmält mig!!! Har dock varit med i nån tävling hos Kexchoklad så jag antar att jag är en av vinnarna? Men hu! det var längesen jag tyckte att 2,1 mil kändes som en bra idé. Men nu är det väl bara att köra, det är 54 dagar kvar tills dess… Mitt mål är att klara loppet på 2,45 = maxtiden. Vi får se om det går. 

14 reaktioner på ”Travar på”

  1. Vem går med i en tävling hos Kexchoklad där förstapriset är en startplats i Sthlm halvmara? Hade ju varit bättre om man vunnit fri choklad för ett år eller så 🙂

    Men kom ihåg att nummerlappen fortfarande är magisk och jag tror du joggar in på Norrbron efter 2:20h.
    Ett litet tips som är väldigt underskattat är att ta en promenad efter avslutat löppass. Dels får du mer distans i benen, du är ute längre än vad kroppen räknar med (kroppen är ett sjukt ”vanedjur” och man behöver variera för att den inte ska bli bekväm) och sist men kanske det bästa med promenaden är att kroppen får varva ner i lugn och ro. Genom promenaden rensar kroppen bort ”slagg” ur musklerna och du kommer må mycket bättre dagen efter men piggare muskler.
    Så efter din 4,5-6 km runda rekommenderar jag en 15 min promenad efter i ett tempo som är lite raskare än ”gå-på-stan”-tempo.

    Spring så det luktar bränt gummi!

    1. Visst konstigt med tävlingen? Såg den på Facebook tror jag. Har dock ännu inte fått mail om att jag vunnit så är lite osäker, men det måste ju vara det. Tror inte nån rolig kompis anmäler mig för över 500 spänn…

      Ditt senaste tips var så jävulskt bra, mkt glad för det. Tack för påfyllning av pepp! Idag sprang jag 5,5 km och promenerade en stund efteråt, det kändes väldigt bra. Jag ska försöka göra det när jag har tid att vara ute lite längre.

      Tack!

  2. Heja dig, det kommer att gå bra! Har btw heller aldrig förstått hur folk hinner följa med i poddar när de flåsar på i uppförsbacken? Eller så är det kanske jag som flåsar för högt 🙂

    1. Nej men dels flåset, jag skulle aldrig palla att höra min egen andning, jag ser ju att folk vänder sig om när jag är typ 20 meter bakom dem så antar att det är som en älg som kommer ångandes. PLUS jag måste ha takt och pepp från musiken, annars är det helt omöjligt.

  3. Hejja dig!! Så bra ändå att ta sig ut även om det inte är jättekul. Som du säger är det ju skönt efteråt.
    Jag kör på på ungefär samma sätt som du, dock inte alls lika långt. Men ökar på lite för varje gång iaf. Målet är Tjurruset i september. Så länge jag slår mig själv (1:56) är jag nöjd.
    Men jag undrar, var kom anmälan ifrån?? Om det är från den där tävlingen borde det väl framgå nånstans? Eller nån ”kompis som vill va snäll” kanske? Älskar mysterier. 😉

  4. Åh så grym du är!
    En halvmara är ju så coolt att du ska göra!
    Jag hade ju aldrig sprungit 10km för en månad sen typ och sprang mitt första lopp i söndags som var 11km. Jag klarade det på 1.06! Så sjukt nöjd. Det trodde jag aldrig om mig själv. Men det är helt tack vare springgruppen jag sprungit med två gånger i veckan. Så sjukt läskigt först, massa proffsiga marathonlöparen men även några i min klass. Vi kör bara olika sorters intervallträning så alla kan vara med på sina förutsättningar.
    Rekommenderas starkt om du vill få pepp och draghjälp. Sen behöver man inte vara med på alla pass, man kan ju köra några själv men det har verkligen fått mig ur sängen och puschat mig lite mer. Plus att man kan ryggdunkas lite efter träningspassen.
    Jag känner att det är svårt att motivera mig att löpträna lika mycket nu när jag inte har ett mål. Måste nog signa upp för ett till lopp så man inte tappar för mycket.
    Tack för inspirationen!!

    1. (Ångesten i att läsa sin kommentar efter att man skickat iväg den! Du behöver såklart inte massa springtips, särskilt inte från mig, du smashar det ju redan! Ville bara säga det, tyckte jag lät så dryg haha. Var inte meningen Gaaah ”skäms”)

    2. Men herregud vad bra gjort!!!! Då tog du ju milen på under timmen? Det är mitt mål inför Hässelbyloppet i oktober, men det kommer att bli tufft.

      Känner mig mycket negativt inställd till löpargrupper. Dels för att jag vill att det ska vara jag och musiken och dels för att jag har NOLL tävlingsinstinkt och snarare blir nedslagen än peppad av att springa med andra träningspersoner. Men jag kanske får omvärdera detta och testa?

      Ja, kör ett nytt lopp, det är lika bra. Och tack ska DU ha för inspiration! kram!

      1. Jag hade aldrig kommit på tanken att springa i grupp. Det var min PT som sa att jag skulle ge det en chans eftersom mitt mål var att bli bättre. Jag var rånervös och det blev inte bättre av att alla var typ marathonlöpare som inte pratade med mig.
        Men jag bara körde på. Jag var absolut nästan sämst i gruppen men har verkligen märkt stor skillnad. Jag har ju själv varit ut och sprungit ett par gånger i veckan under ganska lång tid utan att göra några riktiga framsteg. Efter en månad med gruppen två ggr i veckan så är skillnaden enorm. Att jag kunde hålla en 6min/k pace är ju helt sjukt! Och i gruppen så springer man ju utan musik, hade lite panik över det först men man måste liksom kunna höra tränaren och visselpipan. Och nu är mina ensamma springstunder mer njutningsfulla. Bra musik och kan köra bekvämt tempo.

        Min tränare sa att jag skulle göra det just för att det gjorde mig nervös. Att gå utanför min bekvämlighetszoon för att se resultat.
        Säkert inte för alla, men kanske värt att testa om du nån gång känner att du kört fast eller tappar motivationen.
        Kram kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.